Bitcoin
Ripple
Ethereum
Monero
Tether
litecoin
filecoin
matic
Kupi/Prodaj Kriptovalute

Da li je blockchain budućnost? Ili samo privremena moda?

17/12/2017 18:30

Šta blockchain industrija i velika američka zlatna groznica imaju zajedno?

Ono što se dešava danas sa kriprovalutama podseća na dot-com bum u devedesetim. Ljudi koji ulažu u tehnološka preduzeća i divlje ambiciozne ideje vezane za budućnost su donosili milione dolara skoro preko noći. Internet deonice su se popele kao lude i sve je zasnovano na špekulacijama. Većina tehnologije još nije usvojena na skali, ali svi su se kladili da će jednog dana to biti.

Neke od tih kompanija su i dalje prisutne danas. Mnoge nisu.

Ali, vratimo se u neke šire perspektive, ono što se dešava sa tehnologijom blockchain-a, možete reći, slično je velikoj američkoj zlatnoj groznici koja se dogodila sredinom 1800-ih godina. 1848. godine, kada se pročulo da je zlato otkriveno u Kaliforniji, čitave industrije započele su bum u nadi da će iskoristiti pruženu priliku. Preduzetnici tog doba započeli su prodavnice koje su prodavale tune, izbacile i lopate koje su bile potrebne za kopanje zlata. Veće kompanije uložile su u železnice i transport. I sve ovo je učinjeno pre nego što se prvi gram zlata stvarno pronađe - sve je bilo na špekulacijama.

U određenom smislu, upravo to se danas dešava u blockchain industriji.

Inovatori, investitori, tehnolozi, entuzijasti - svi se pitamo šta će ti isti "pijuci i lopate" biti u blockchainu. Koje nove industrije i kompanije će se pojaviti kao rezultat žurbe ka ranom usvajanju? S druge strane, šta će biti potrebno otkriti i stvoriti kako bi blockchain uspeo - i za sve ovo unapred ulaganje da se isplati na kraju?

Trenutno, čini se da postoji beskonačan broj mogućnosti u kojima se može interaktivno delovati sa blockchainom, a tokom proteklih 3 do 4 godine ljudi i kompanije razvijaju sopstvene interfejse i pametne ugovore. Međutim, kako bi se ovi napori stvarno budu svrsi shodni, potrebno je da postoji neka vrsta globalnog standarda, slično protokolima koji podržavaju Internet.

Poseban izazov, i potencijalno još veća prepreka, je kako svima staviti novčanik u ruke.

Pre svega, jezik ove industrije je ukorenjen u finansijskom svetu i stoga je zbunjujući svakodnevnim potrošačima. Mnogi ljudi ne znaju šta "rudarstvo" znači ili šta je "token" zaista. Dakle, sve dok ne možemo da izađemo sa većim razumevanjem pojmova, biće teško da ubedimo mase kako i zašto da koristimo novčanik (wallet) kriptovaluta.

Drugo, jedna od najvećih prepreka za ulazak u blockchain potrošača je nepristupačnost novčanika krajnjem potrošaču. Novčanici koji trenutno postoje su zbunjujući i teško dostupni. One služe samo jednoj svrsi: da trguju kriptovalutama.

Da bi se novčanici u velikoj meri usvojili, potrebno je nekoliko stvari:

1. Manji naglasak mora biti stavljen na samu tehnologiju.

Ovo je "velika debata" u tech svetu, ta ravnoteža između UI-a (User Interface) i UX-a (User Expirience). UX arhitekte imaju tendenciju da stavljaju funkcionalnost preko estetskog dizajna, a dizajneri UI-a imaju tendenciju da dizajniraju funkciju. Istina je da svaki veliki proizvod zahteva i jedno i drugo.

Gde kripto novčanici trenutno greše, oni su gotovo potpuno sagrađeni za funkciju, umesto razmišljanja kako učiniti korisničko iskustvo fluidnim i elegantnim.

2. Svaki potrošač će morati da pristupi svom novčaniku na svom mobilnom uređaju.

Ovaj novčanik može da iskoristi različita iskustva, transakcije i verifikacije. Međutim, postojeći novčanicii su isključivo rezervisani za kriptovalute i transakcije. Iako ovi novčani imaju svrhu, oni i dalje nisu veoma ljubazni prema korisniku.

Na primer, ako se nađete u nekoj nedođiji ili bezizlaznoj situaciji, bez gotovine i želite da koristite svoj kripto novčanik, proces pristupanja novčaniku ne bi trebao trajati petnaestak minuta. Takvo iskustvo poražava svrhu.

Dakle, da bi novčanici postali mejnstrim, oni moraju biti dostupni kao ApplePay.

Ovo su samo neke od stvari koje će se trebati desiti u narednih nekoliko godina kako bi blockchain tehnologija počela delovati kao zvučna infrastruktura za sutrašnje inovacije. Ali verujem da će se ove stvari desiti.

Samo je pitanje vremena.

619 pregleda